Bestelauto’s krijgen CO2-norm

BRUSSEL – Bestelauto’s moeten minder broeikasgas CO2 gaan uitstoten. Daarom komt er een maximumuitstoot voor nieuwe kleine bedrijfswagens. Demissionair minister Tineke Huizinga (Milieu) en haar collega’s uit andere EU-landen bleken het daar maandag over eens bij EU-beraad in Brussel.
De uitstoot van bestelauto’s is nu gemiddeld 203 gram per kilometer. Voorstel van de Europese Commissie is dat nieuwe bestelbussen hooguit 175 gram CO2 per kilometer gaan uitstoten vanaf 2016. Vier jaar later mag dat nog slechts 135 gram zijn. Fabrikanten die te vervuilende bestelwagens verkopen, moeten een boete betalen.

De normen en jaartallen staan de komende maanden echter nog ter discussie. Autoproducerende landen zoals Duitsland, Frankrijk, Roemenië en Tsjechië willen meer tijd nemen voor invoering. Ze vinden bovendien de normen te ambitieus en de boetes te hoog.

Huizinga wil wel vasthouden aan het doel voor 2020 en zoveel mogelijk aan de eerdere doelen voor 2016. „We moeten niet te ruimhartig zijn op de korte termijn, want anders halen we het doel voor 2020 niet.”

Personenauto’s

Het voorstel voor CO2-eisen aan bestelauto’s volgt op de CO2-eisen voor nieuwe personenauto’s, die Europa eerder invoerde. Gewone auto’s mogen vanaf 2015 hooguit 130 gram CO2 per kilometer uitstoten.

Ook bij dat besluit trapten de autoproducerende landen op de rem. EU-commissaris Connie Hedegaard (Klimaat) zei daarom niet verbaasd te zijn door de tegenstand van dezelfde landen tegen het vervolgvoorstel. „We zullen de argumenten bekijken. Maar ik zeg er wel bij: hoe later de CO2-eis voor bestelauto’s ingaat, hoe meer we op andere zaken CO2-uitstoot moeten beperken. Anders halen we ons algemene Europese doel voor 2020 niet.”

Milieuorganisatie Greenpace vreest dat de EU-landen de tegenstribbelende fabrikanten ontzien. „Dat helpt de vernieuwing helemaal niet”, zegt Franziska Achterberg. „Na jaren van stilstand toont de auto-industrie eindelijk wat beweging naar meer brandstofbesparing. De EU moet een hoge standaard zetten om dit momentum niet te verliezen”,

Het Europarlement stemt naar verwachting in september over het plan.