Verspreidingsberekeningen
Verspreidingsberekeningen van luchtverontreiniging en stikstofdepositie
Wanneer de bronnen en hun emissies bekend zijn, vormen verspreidingsberekeningen een kostenefficiënt alternatief voor luchtkwaliteitsmetingen. Met behulp van geavanceerde verspreidingsmodellen brengen wij de verspreiding van luchtverontreinigende stoffen of stikstofdepositie nauwkeurig en betrouwbaar in beeld.
Buro Blauw heeft ruime ervaring met het toepassen van verschillende luchtkwaliteitsmodellen, zowel voor industriële en agrarische emissies als voor verkeer, infrastructuur en stikstofberekeningen binnen het kader van de Omgevingswet.
Onze modellen voor verspreidingsberekeningen
Nieuw Nationaal Model (NNM)
Het Nieuw Nationaal Model (NNM) is het aanbevolen model in Nederland voor verspreidingsberekeningen van luchtverontreinigende stoffen. Het model gebruikt representatieve meteorologische data over een periode van 5 tot 10 jaar om uurconcentraties van stoffen als fijnstof (PM10, PM2,5) en stikstofoxiden (NOx) te berekenen.
Het NNM houdt rekening met:
Grenslaaghoogte en weersomstandigheden
Schoorsteenhoogte en uitstootkarakteristieken
Gebouwen en lokale obstakels (pluimafbuiging)
Het NNM wordt onder andere toegepast bij toetsing aan luchtkwaliteitseisen uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).
AERIUS Calculator – stikstofdepositie op Natura 2000
Voor berekeningen van stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden werken wij met de AERIUS Calculator. Dit officiële, online rekeninstrument is gebaseerd op het OPS-model en wordt verplicht gebruikt in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) en de Omgevingswet.
Met AERIUS kunnen wij:
Emissies invoeren van NOx en NH₃
Deposities berekenen op natuurgebieden
Onderbouwen of een natuurvergunning (NB-vergunning) nodig is
LTFD – Landelijk Tijdsgemiddeld Frequentie Distributiemodel
Het LTFD-model, ook bekend als het oude Nationaal Model, wordt nog gebruikt voor specifieke toepassingen. Het model rekent met 30 jaar aan meteorologische gegevens, ingedeeld in klassen. Het LTFD is vooral geschikt bij beperkte rekentijd of bij het vergelijken van middelen over langere perioden.
CAR II – Wegverkeersmodellering
Het CAR II-model is ontwikkeld voor het berekenen van luchtverontreiniging veroorzaakt door wegverkeer, zoals:
Stikstofoxiden (NOx)
Benzeen (C6H6)
Koolmonoxide (CO)
Belangrijke invoergegevens zijn:
Verkeersintensiteit en snelheid
Afstand tot de weg
Lokale achtergrondconcentraties
CAR II is bij uitstek geschikt voor stedelijke situaties en wordt veel toegepast bij bestemmingsplannen en bouwprojecten nabij drukke wegen.
Geurnorm – specialistisch geurmodel voor mengvoederindustrie
Samen met de mengvoederindustrie ontwikkelde Buro Blauw het Geurnorm-model, gebaseerd op het LTFD. Dit model bepaalde de geurconcentraties bij woningen op basis van mengvoerproductie, geurstoffen en emissiepunten. Hoewel Geurnorm tegenwoordig niet meer actief wordt gebruikt, blijven de resultaten relevant voor bestaande milieuvergunningen.
Advies, interpretatie en toepassing van modelresultaten
Met onze jarenlange ervaring in verspreidingsmodellen, emissieberekeningen en luchtkwaliteitsonderzoek, helpen wij niet alleen bij het uitvoeren van de berekeningen, maar ook bij het:
Interpreteren van de modelresultaten
Vertalen naar vergunningseisen of mitigerende maatregelen
Opstellen van juridisch houdbare rapportages voor bevoegde instanties
Heeft u vragen over verspreidingsberekeningen, luchtkwaliteitsmodellen of stikstofdepositie? Neem vrijblijvend contact met ons op voor deskundig advies.
